EventLog

ویژگی های یک رویداد ساده

زمانی که از ویژگی های یک رویداد ساده صحبت می شود نیاز است بدانیم خود فایل رویداد چگونه ایجاد می شود. فایل رویداد و یا همان Event LOG معمولا توسط نرم افزارها به صورت خودکار ایجاد می شود هدف از ایجاد این فایل در نرم افزارها حفظ سوابق می باشد و در بعضی از سیستم ها که دارای ابزار امنیتی می باشند به عنوان Audit Data آن ها را نگهداری می کنند.

بنابراین اگر در یک پایگاه داده به دنبال اطلاعاتی می گردیم که بتوانیم یک فایل رویداد ساده ایجاد کنیم یا همان Sample Event log می توانیم به جداولی روجوع کنیم که این اطلاعات در آن قرار دارد.

منظور از رویداد ساده یک فایل که دارای داده های آسان می باشد نیست بلکه به معنای آن است در آن داده ها باید از نوع غیر پیچیده یا همان complex Data باشند.

داده های ساده معمولا داده های هستند که نیازی نیست آن ها را به اجزای کوچکتر تبدیل کنیم مانند زمان، رشته در لیست زیر بعضی از داده های ساده آمده است.

انواع داده های ساده

نام فارسی

نام پایگاه داده

رشته

String

متن

Text

تاریخ ساعت

DateTime

عدد صحیح

INT

عدد اعشاری

Decimal

عکس

Image

شناسه یکتا

GUID

ویژگی های یک رویداد ساده

اگر بخواهیم یک رویداد ساده را تولید کنیم علاوه بر آنکه داده های آن باید از نوع ساده باشند نیاز است کلیه اطلاعات در یک نما یا همان View قابل رویت باشد.
همچنین نیاز است در یک فایل رویداد بتوان هر ایستگاه کاری را با ایستگاه کاری دیگر از طریق یک شناسه منحصر بفرد تمایز داد و علاوه بر آن به ازای هر درخواست دارای یک کد منحصر بفرد باشیم و بتوان آن را با درخواست دیگر تمیز داد.
اگر بتوانیم این دو مورد را ایجاد نماییم می توان از طریق آن مسیر جریان را ترسیم نمود اما معمولا برای قابل درک شدن ایستگاه های کاری برای آن علاوه بر شناسه یک نام قابل درک نیز تعریف می گردد در لیست می توانید یک نمونه از رویداده ساده را مشاهده نمایید.

نمونه رویداد ساده
کد موردشناسه رویدادزمانفعالیتمنبعهزینه
۱۱۲۵۱۱:۰۲ ۳۰-۱۲-۲۰۱۰ثبت درخواستمحسن۱۰۰۰
۲۱۲۵۱۰:۰۶ ۳۱-۱۲-۲۰۱۰ثبت درخواستمحسن۱۰۰۰
۳۱۲۵۱۵:۱۲ ۰۵-۰۱-۲۰۱۱ثبت درخواستمحسن۱۰۰۰
۱۲۰۰۱۱:۱۰ ۰۶-۰۱-۲۰۱۱بازرسی کاملرضا۵۰۰۰
۴۱۲۵۱۱:۱۵ ۰۶-۰۱-۲۰۱۱ثبت درخواستمحسن۱۰۰۰
۱۱۳۰۱۵:۱۰ ۰۷-۰۱-۲۰۱۱چک کردن بلیطحسن۳۰۰۰
۳۲۰۰۱۵:۳۰ ۰۸-۰۱-۲۰۱۱بازرسی کاملرضا۵۰۰۰
۱۴۵۰۰۸:۵۶ ۰۹-۰۱-۲۰۱۱تصیمیم گیریمحمد۸۰۰۰
۳۴۵۰۱۲:۳۶ ۱۰-۰۱-۲۰۱۱تصیمیم گیریمحمد۸۰۰۰
۵۱۲۵۱۴:۲۱ ۱۰-۰۱-۲۰۱۱ثبت درخواستمحسن۱۰۰۰
۴۱۳۰۰۸:۰۶ ۱۱-۰۱-۲۰۱۱چک کردن بلیطحسن۳۰۰۰
۴۴۵۰۱۴:۵۴ ۲۰-۰۱-۲۰۱۱تصیمیم گیریمحمد۸۰۰۰
۲۲۰۰۱۶:۱۰ ۲۰-۰۱-۲۰۱۱بازرسی کاملرضا۵۰۰۰
۲۱۳۰۰۹:۳۸ ۲۲-۰۱-۲۰۱۱چک کردن بلیطحسن۳۰۰۰
۵۴۵۰۱۵:۱۰ ۲۳-۰۱-۲۰۱۱تصیمیم گیریمحمد۸۰۰۰
جدول رویداد ساده

رویداد ساده می تواند دارای داده های تکمیلی نیز باشد مانند زمان شروع فعالیت، زمان اتمام فعالیت، مالک فعالیت و همچنین هزینه.
با اضافه کردن هر کدام از موارد فوق یک ویژگی مهم به خروجی فرآیندکاوی اضافه خواهد شد. فرض کنید در خروجی رویداد زمان وجود داشته باشد آنگه می توان همزمانی انجام فعالیت ها را استخراج نماییم
مثال زیر را در نظر بگیرد

کد موردشناسه رویدادزمان شروعزمان پایانفعالیت
۱۵۰۱۱:۰۲ ۳۰-۱۲-۲۰۱۰۱۲:۱۲ ۳۰-۱۲-۲۰۱۰ثبت درخواست
۱۱۰۰۱۲:۱۲ ۳۰-۱۲-۲۰۱۰۰۸:۳۴ ۳۱-۱۲-۲۰۱۰بازرسی کامل
۱۱۵۰۱۲:۱۲ ۳۰-۱۲-۲۰۱۰۱۷:۰۷ ۳۱-۱۲-۲۰۱۰چک کردن بلیط
۱۲۰۰۱۷:۰۷ ۳۱-۱۲-۲۰۱۰۱۰:۲۳ ۰۹-۰۱-۲۰۱۱تصیمیم گیری
نمونه زمان دار یک رویداد ساده

این مثال نشان می دهد

ابتدا ثبت درخواست انجام می شود و به صورت همزمان بازرسی کامل و چک کردن بلیط رخ خواهد داد و زمانی تصمیم گیری شروع می شود که چک کردن بلیط به اتمام رسیده باشد.

بیشتر بدانیم

همانطور که در جدول فوق مشاهده می شود صرفا یک مورد در حال بررسی می باشد ولی زمانی که تعداد موردها افزایش یابد می توان به صورت قطعی تری نسبت به فرآیند آن اظهار نظر کرد.

اگر در رویداد ساده مالک فعالیت یا همان Resource تعریف شود می توان از خروجی آن یک فرآیند از شبکه اجتماعی خلق کرد و میزان ارتباط هر منبع با منبع دیگر را مورد بررسی قرار داد.

و یکی از جذابترین پارامترها که هزینه می باشد اگر در خروجی ما وجود داشته باشد می توان بهای تمام شده هر مسیر فرآیند را استخراج نمود و در نهایت می توان با ترکیب هر کدام از داده های مطرح شده تا الآن اطلاعات ویژه ای بدست آورد مانند ترکیب زمان و هزینه می توان زمانی را بدست آورد که فرآیند بیشترین هزینه را دارد.

در ویدیو زیر می توانید خروجی یک رویداد ساده که در حل بررسی می باشد را مشاهده نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس http://www.processmining.org مراجعه نمایید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *