BPMN

مدل‌سازی فرآیند چیست؟

زمانی که می‌خواهیم یک روال انجام کار که متشکل از مجموعه رویدادها و تصمیمات است را با نشانه‌های گرافیکی به نمایش در بیاوریم به سراغ مدل‌سازی فرآیند خواهیم رفت. نشانه‌های گرافیکی بسیاری وجود دارند که می‌توانند کنار یکدیگر قرار بگیرند و نحوه انجام یک کار را تعریف کنند به هرکدام از ترکیبات یک زبان مدل‌سازی گفته می‌شود. این زبان‌های مدل‌سازی در بیان میزان جزئیات با یکدیگر، متفاوت هستند.

BPMN چیست؟

زبان مدل‌سازی فرآیند بر اساس  BPMN این امکان را مهیا می‌کند که بتوان فرآیند را در سطوح مختلفی که برای کاربران مختلف قابل درک است، ترسیم کرد. برای مثال می‌توان فرآیند را به گونه‌ای طراحی کرد که مدیران ارشد بتوانند از طریق آن ارزش خدماتی که قرار است یک فرایند ارائه کند را درک کنند. یا به گونه‌ای ترسیم کرد که فرد تازه وارد در یک سازمان درک کند،حوزه اختیارات و تصیمم گیری‌های او چگونه است.

چرا BPMN ؟

علاوه بر ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد BPMN در نسخه شماره ۲ خود دارای این ویژگی است که فرآیندها را به گونه‌ای پیاده‌سازی می‌کند که قابلیت اجرا شدن به صورت سیستمی را داشته باشند. همچنین این امکان برای سازمان‌ها ایجاد می‌شود که بتوانند فرآیندهای خود را از نگاه خدماتی که به مشتریان خود ارائه می‌کنند طراحی و اجرا کنند. به عبارت دیگر فرآیندهای خود را می‌توانند  End2End  طراحی کنند.
طراحی فرآیند بر اساس E2E به سازمان‌ها کمک خواهد کرد که بتوانند از نگرش‌های بهبود فرآیند مانند ناب‌سازی استفاده کنند تا خدمات خود را بهبود ببخشند

 کارکرد نرم‌افزار BPMS دیدگاه چیست؟

BPMS مخفف عبارت Business Process Management System به معنای سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار است.
این نرم‌افزار دارای توانایی تفسیر فرآیندهای ترسیم شده مبتنی بر زبان BPMN2 است و با استفاده از آن می‌توان یک فرایند را به صورت سیستمی پیاده‌سازی کرد. BPMS دیدگاه به دلیل داشتن بستر یکپارچه با سایر نرم‌افزارهای شرکت چارگون این امکان را مهیا می‌کنند تا کاربران در یک محیط یکپارچه بتوانند به فرآیندهای خود دسترسی داشته باشند و با سایر سامانه‌های دیدگاه، اطلاعات تبادل کنند.
برای مثال می‌توان فرآیندهایی طراحی کرد که در مرحله‌ای مشخص از آن یک پیشنویس در نرم‌افزار مکاتبات ایجاد کنند مانند فرآیندهای درخواست گواهی اشتغال به کار و یا بتوان یک پارامتر جدید به فیش حقوقی اضافه کرد که می‌تواند در فرآیندهایی مانند رزرو غذا، مبلغی را کم و یا اضافه کنند.

درج شده در http://www.chargoon.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *